Iindian Poetics Prof. Vinod Joshi's expert lectures
introduction about: Vinod Joshi
Gujarati language poet, writer and literary critic, Vinod Joshi is famous for his poetry "Sairandhri" written in Sterlia. His long poem, 'Shikhandi' is based on the character of Shikhandi in the Mahabharata.
He has been nominated for many awards such as:
(1) Jayant Pathak Puraskar ( 1985 )
(2) Critic's Award ( 1986 )
(3) Kavishwar Dalpatram Award ( 2013 )
(4) Sahitya Gaurav Puraskar ( 2015 )
(5) Narsinh Mehta Award ( 2018 )
(6) Kalapi Award ( 2018 )
We have a workshop on Indian poetic subject by Dr.Vinod Joshi Sir in the Department of English, Maharaja KrishnakumariSinhji Bhavnagar University..
At the start of the lecture he began the lecture "What is Criticism?" When it was a common question, a very simple committee of criticism and Indian mimansa was presented.
ભરતમુનિ = રસ સંપ્રદાય
આનંદવધૅન = ધ્વનિ સંપ્રદાય
કુંતક = વક્રોક્તિ સંપ્રદાય
વામન = રીતિ સંપ્રદાય
ભામહ = અલંકાર સંપ્રદાય
ક્ષેમેંદ્ર = ઔચિત્ય સંપ્રદાય
Indian ideology emphasizes the process, while Western Criticism emphasizes the outcome.Indian mythology is very famous for its elegance in describing its process. Sound is natural, while language is artificial.
" विभानुभावव्यभिचारी संयोगात रसनिष्पत्ति । "
વિભાવ
વ્યભિચારી ભાવ
અનુભવ
સંયોગ
1. વિભાવ :-
જેના આધારે રસ નિષ્પન્ન થાય તે.
વિભાવના મુખ્ય બે પ્રકાર છે :
1. આલંબન ભાવ
ઉદાહરણ :- શકુંતલા, દુષ્યંત,
2. ઉદીપન ભાવ
ઉદાહરણ : લતામંડપ , વાતાવરણ.
2. અનુભાવ :-
પ્રતિક્રિયા તે અનુભાવ.
ઉદાહરણ.
દુષ્યન્ત ને જોઇને શકુંતલાનું લજ્જાઈ જવું.
3. સંચારી ભાવ :-
અસ્થાયી ભાવ.
4. સંયોગ :-
ઉપરના ત્રણેય ભાવ જયારે ભેગા થાય ત્યારે સંયોગ થયો એમ કહેવાય. આ ચારેેેય ભાવ ભેેગા થઈને રસ નિષ્પન્ન કરે છે.
The next day, Sir vinod Joshi discussed the nine permanent prices after explaining how the language is produced by a little emotion, sensation, and thought before explaining the rhetoric of Bhamah. These are the nine fixed prices:
રતિ = શૃંગાર રસ
શોક = કરુણ રસ
ઉત્સાહ =વીર રસ
ક્રોધ =રૌદ્ર રસ
હાસ= હાસ્ય રસ
ભય= ભયાનક રસ
જુગુપ્સા = બિભત્સ રસ
વિસ્મય = અદ્ભુત રસ
શમ /નિરવદ = શાંત રસ
"That is what Rasa for us."
In addition, Bharat muni gave four rhetoric explaining the rhetoric :-
ભટ્ટ લોલ્લટ
શ્રી શંકુક
ભટ્ટ નાયક
અભિનવગુપ્ત
અને તેઓએ આપેલા અલંકાર વિશેના મતોની ચર્ચા કરી હતી.
1. Bhatt Lollat: -
This theory he gives is called "creationism." According to him, there is no interest. Interest has to be generated.
2. Mr. Shankuk: -
Mr. Shankuk Bhatt does not agree with Lollat's vote. Mr. Shankuk says that one has to guess at what exactly it is not of interest. We are expected to guess what happens. The representation is estimated in four ways:
(1) યથાર્થ પ્રતિતિ / સમયર્થ પ્રતિતિ
(2) મિથ્યા પ્રતિતિ
(3) સંશય પ્રતિતિ
(4) સાદ્રશ્ય પ્રતિતિ
3. Bhatt Nayak: -
The opinion of Bhatt Nayak is called generalization or Bhuttoism. Bhatt Nayak says that the issue is not only of the audience but also of the audience and the interest is felt when they both reach the same level in the price and experience.
4. Abhinavagupta: -
According to Abhinavagupta's view, the play is of interest. Enlightenment is realized. Thus, the next day, the nine ropes mentioned above and four ornithologists and their opinions were discussed.
આ દિવસે શ્રી વિનોદ જોશીએ આનંદવધૅનના ધ્વનિશાસ્ત્રની ચર્ચા કરી હતી. આ પહેલા તેમણે કલા વિશે ખુબ જ ઉપયોગી માહિતી આપી હતી અને કહ્યું હતું કે ભર્તૃહરિના મત મુજબ,
"કલા વગરનો માણસ શિંગડા અને પૂંછડા વિનાનો પશું છે "
In addition, he specifically stated that no language is ever destroyed, but it grows.
Then he discussed the main three syllables. The three passwords are as follows:
(1). અભિધા
Abhidha means the direct meaning of any sentence.
(2). લક્ષણા
Attention means not the direct meaning of any sentence but the close meaning.
(3). વ્યંજના
The meaning of the consonant is quite different from what is said.
In this lecture of the day, Sir vinod Joshi explained by example the many types of poems in the three types of sound. He discussed in detail the three main types of sound. These three types are:
(1). વસ્તુ ધ્વનિ
(2). અલંકાર ધ્વનિ
(3). રસ ધ્વનિ
આ દિવસે શ્રી વિનોદ જોશી સરે ભામહના અલંકારશાસ્ત્રની ચર્ચા કરી હતી.
Ornaments are not natural but applied.
ભામહ એ અલંકારવાદી વિવેચક ગણાય છે.
બોલવું એની સાથે વ્યકતિમતતા જોડાયેલી છે.
" तददोषो शब्दार्थौ सगुणं अलंकृत पुनःवाद: ।"
અલંકાર યથાસ્થાને વપરાયેલો હોવો જોઈએ.
અલંકાર ઓતપ્રોત હોવો જોઈએ, અડોઅડ નહીં.
આમ, વિનોદ જોશી સરે ભાલણ અને પ્રેમાનંદના નળાખયાનના ઉદાહરણ દ્વારા અલંકારશાસ્ત્રની સમજૂતી આપી હતી.
Thus, all the above information is about our entire seven-day discussion on Indian poetry by Dr. Po Vinod Joshi Sir. We had a great seven days. This memory will always remain in my heart. I am very grateful to Dr. Vinod Joshi Sir and Dr. Dilip Bard Sir for organizing this knowledge and wonderful session
No comments:
Post a Comment